Voorkom de quarantaine kilo's!

Het is een heftige tijd waar we in leven. Al een aantal weken brengen we veel meer tijd thuis door dan we gewend zijn. Sociale gelegenheden die zo een belangrijk onderdeel vormen van ons leven zijn weggevallen en we hebben er de nodige moeite mee. Wat laat je in deze situatie beter voelen dan lekker eten vol met suikers en vetten? Een stuk taart, gebak of chocolade, het gaat er allemaal wel in! Vaak wordt het ook niet bij een klein beetje gelaten. Later op de weegschaal krijgen we er spijt van, maar waarom doen we het dan toch?

Natuurlijk vinden we het lekker. Eten vol met suikers en vetten geeft de smaakpapillen een heerlijke prikkel. Maar dat is niet de enige reden waarom de intense drang ontstaat om ongezond te eten. Er treedt namelijk ook een chemische reactie op in je hersenen zodra je je brownie naar binnen hebt gewerkt. Het welbekende gelukshormoon serotonine wordt daardoor minder snel afgebroken. Dit zorgt ervoor dat je je goed voelt. Hoe meer serotonine, hoe beter je je voelt. En dat is precies wat we nu nodig hebben! Maar helaas is dit gevoel van tijdelijke aard.

Blijven eten om je goed te voelen

Onderzoek wijst uit dat het regelmatig eten van suiker- en vetrijk voedsel op de lange termijn juist zorgt voor een negatieve gemoedstoestand. Het fijne gevoel ontstaat direct na het eten maar is van heel korte aard. Om hetzelfde fijne gevoel te krijgen, moet je het blijven eten. Zo kan je in een vicieuze cirkel terechtgekomen waarbij je steeds ongezond blijft eten om je weer goed te kunnen voelen. Voor je het beseft, ben je zo gauw een flink aantal quarantaine kilo's verder. Ook kan het zorgen voor een tal van andere gezondheidsproblemen.

Voel je goed op een gezonde manier

De grote vraag is natuurlijk of er andere manieren zijn om het serotonine niveau een boost te geven. Dus alleen dat fijne gevoel, maar zonder al dat ongezond eten? Gelukkig is dat mogelijk! Hieronder vind je een aantal tips om de serotoninespiegel te verhogen op een gezonde manier. Je zult zien dat je je fijner en positiever voelt. En zo blijven de kilo's ook weg!

  • Hou je zoveel mogelijk aan je Slimjoy voedingsschema. Zo krijg je verdeeld over de dag alle belangrijke voedingsstoffen binnen.
  • Meer vitamine D betekent meer serotonine. Lees onze blog 'In de winter net zo gezond en happy als in de zomer' voor tips om je vitamine D niveau op te schroeven.
  • Eet regelmatig verse groenten, eiwitten en onverzadigde vetten zodat je hormoonproductie in balans blijft.
  • Geraffineerde en gefabriceerde voedsel verstoort de hormoonproductie, blijf hier zoveel mogelijk vanaf.
  • Haring, zalm, paling, sardines en makreel bevatten essentiële Omega 3 vetzuren die essentieel zijn voor de gezondheid. Ook stimuleren ze de aanmaak van serotonine.
  • Voldoende slaap is belangrijk voor een goede hormoonhuishouding. Slaap 7 tot 8 uur en dim het licht een uur voor het slapen gaan.
  • Verminder de inname van suiker, cafeïne en alcohol. Op korte termijn voel je je er goed door maar op de langere termijn zorgt het juist voor een slechte stemming.
  • Vitamine B's verhogen de productie van serotonine. Eet daarom regelmatig groene groenten of gebruik een vitamine B supplement.
  • Sporten is goed voor de serotonineproductie. Die ideale duur van de inspanning is tussen de 30 en 60 minuten. Zelfs 3-4 keer per week wandelen is een uitstekende optie.