Goed slapen helpt bij het afvallen

Slaap is essentieel voor het goed functioneren van lichaam en geest. Een goede en regelmatige nachtrust speelt door onder andere de hormoonproductie ook een belangrijke rol in het afvallen en gewichtsbehoud.

Uit onderzoek blijkt dat de stofwisseling 5 tot 20% lager is als resultaat van een onregelmatige slaap. Dat betekent dat je lichaam minder in staat is de voeding die het binnen krijgt te verbranden. Een ander effect van na een doorwaakte nacht is de toename in de productie van de hormoon Ghreline. Dit hormoon stimuleert de eetlust en kan ertoe leiden dat je tot 300 calorieën meer per dag eet.

Mensen die ongeveer 5,5 uur per nacht slapen, eten meer tussendoortjes. Zij hunkeren dan vooral naar ongezonde koolhydraten en suikers wat natuurlijk niet goed is voor je gewicht. Verder zijn het zijn juist de eiwitten die zorgen voor een vol gevoel. Bij het eten van alleen koolhydraten en suikers krijg je een stuk sneller honger.

Andere bijdrages van een goede nachtrust aan de lichamelijke en geestelijke gezondheid zijn onder andere het remmen van het verouderingsproces, het reguleren van de bloeddruk en de verhoging van de concentratie en vitaliteit.

Voldoende slaap draagt dus enorm bij aan je gezondheid. Hier zijn een aantal tips voor een goede nachtrust:

  • Doe een uur voor het slapen gaan geen inspannende dingen, zoals tv kijken en achter de computer zitten
  • Een ontspannend bedritueel zoals een warme douche/bad, ontspanningsoefeningen of rustgevende muziek helpt
  • Ga minstens 7,5 uur vóór het tijdstip dat je moet opstaan naar bed
  • Begin eerder met je bedritueel, zodat je sneller naar bed kunt
  • Ga op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op
  • Neem bij een licht gevoel van trek wat warme melk
  • Vermijd vanaf de namiddag cafeïnehoudende dranken