In de winter net zo gezond en happy als in de zomer

We kennen het allemaal wel. In de winter voel je je vaak vermoeid en neerslachtig. Ook heb je meer behoefte aan slaap, je blijft het liefst lekker onder de warme dekens liggen. Daar komt nog bij dat de drang om je over te geven aan ongezonde snacks toeneemt. Het is moeilijk om in deze maanden niet aan te komen. Maar wat is hier eigenlijk de oorzaak van?

Het antwoord is gebrek aan zonlicht! De voornaamste oorzaak van deze lichamelijke en psychologische klachten is dat we in de winter te weining blootgesteld zijn aan zonlicht. Er zijn meer donkere dan zonnige dagen en we komen door het slechte weer minder buiten. Door de huidige manier van leven zien we vaak zelfs in de zomer de zon niet genoeg. We zitten thuis, op werk, op de sportschool of op andere plaatsen waar zonlicht te weinig naar binnen komt.

Bij blootstelling aan zonlicht wordt in de huid vitamine D aangemaakt. Als er te weinig blootstelling is, maakt de huid onvoldoende vitamine D aan en met alle nare gevolgen vandien. Het belang van vitamine D kan niet voldoende benadrukt worden. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat het om tal van redenen belangrijk is voor de gezondheid, zowel lichamelijk als psychologisch.

 

Het belang van vitamine D voor de gezondheid

Samen met calcium zorgt vitamine D voor sterke botten en tanden. Het speelt een rol bij de instandhouding en versterking van de weerstand. Vitamine D is essentieel voor een goede werking van de spieren. Bij een tekort aan vitamine D kunnen spierklachten zoals spierzwakte of spierkrampen ontstaan. Voldoende vitamine D in het lichaam zorgt voor meer lichamelijk evenwicht bij het staan en lopen.

Ook gaat vitamine D het ontwikkelen van diabetes type 1 tegen. Mensen met een chronisch vitamine D tekort hebben meer kans om diabetes type 1 te krijgen. Vitamine D heeft zelfs een preventief effect op kanker en remt ontstekingen.

Effect op afvallen & gewichtsbeheersing: Vitamine D beïnvloedt de aanmaak van het hormoon leptine. Leptine wordt door het lichaam gebruikt om het energiegebruik via de stofwisseling te reguleren en geeft de hersenen een seintje als de maag vol is. In de wintermaanden is het leptine niveau lager, waardoor je meer gaat eten. Onderzoek wijst uit dat mensen met overgewicht gemiddeld 10% minder leptine in hun bloed hebben. De aanwezigheid van voldoende vitamine D maakt het een stuk makkelijker als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven.

 

Serotonine

Een tekort aan vitamine D verhoogt de afbraak van serotonine. Serotonine, ook wel gelukshormoon genoemd, zorgt ervoor dat je positief en energiek bent. Het speelt een belangrijke rol in de stemming. Verlaagde serotoninespiegels in de hersenen kunnen prikkelbaarheid, neerslachtigheid en zelfs depressie veroorzaken. Een winterdepressie is vaak het gevolg van een tekort aan serotonine.

Effect op afvallen & gewichtsbeheersing: Bij een te laag serotonine niveau heb je, om je weer goed te voelen, sneller de drang om voeding met ongezonde koolhydraten (suikers) te eten. Daarnaast gaat je stofwisseling langzamer werken, waardoor voedsel moeilijker te verbranden is door het lichaam. Samen met het lage leptineniveau is een verhoogde serotonine afbraak de belangrijkste oorzaak van het aankomen in de winter.

 

Tips om het vitamine D niveau te verhogen

Genoeg reden dus om het serieus te nemen en er bewust aan te werken. Niet getreurd, gelukkig zijn er genoeg manieren om het vitamine D niveau een boost te geven! Hier zijn praktische tips die zullen zorgen voor meer vitamine D aanmaak:

  • Maximaliseer de hoeveelheid lichtopname. Open gordijnen en laat het licht binnen;
  • Loop elke middag minstens een half uurtje buiten. Zelfs het winterzonnetje helpt;
  • Gebruik een vitamine D supplement;
  • Zorg voor voldoende licht in huis als het buiten donker wordt. Veel spaarlampen en LED lampen geven onvoldoende licht;
  • Eet regelmatig vette vissoorten zoals makreel, haring, zalm, sardientjes en tonijn. Vette vissoorten bevatten van nature een grote hoeveelheid vitamine D;
  • Als je van jezelf weet dat je extra gevoelig bent voor de donkerte in de wintermaanden, overweeg dan om een lichttherapietoestel aan te schaffen.