Eet langzaam om sneller verzadigd te raken

Langzaam eten is gezond én goed voor het afvallen. Je raakt namelijk sneller verzadigd en het voedsel verteert beter.

Je lichaam registreert pas dat je vol en verzadigd bent na zo’n 15-30 minuten. Als je snel alles naar binnen werkt terwijl je bijvoorbeeld tv kijkt, voel je dat signaal niet of pas als het al te laat is. Eet daarom langzaam en kauw je eten goed.

Speeksel bevat bovendien enzymen die helpen het voedsel te verteren, dus door goed te kauwen neemt het lichaam de voeding beter op. Zo verlicht je het werk van de darmen en hou je meer energie over. Kauw elke hap minstens 10 keer en je zult het verschil zelf ervaren. Zo heb je ook het gevoel dat je behoorlijk wat eet, terwijl het niet zo is.

 

 Snij of mix voedsel niet te fijn want het is beter om voedsel te kauwen;

 Laat je tijdens het eten niet afleiden door de televisie of andere dingen;

 Proef wat je eet en geniet ervan;

 Eet van kleine borden met minder grote porties. In de praktijk blijkt dat je dan minder eet;

 Begin niet aan een maaltijd als je gestrest bent. Kom eerst even tot rust;

 Neem de tijd voor een maaltijd. 5 minuten extra kan je meestal wel inplannen;

 Als je een glas koel water drinkt voor het eten, heb je een voller gevoel en eet je minder;

 Drink niet of zo min mogelijk bij het eten omdat je dan het eten wegspoelt.