Drink dagelijks voldoende water

We horen vaak dat het dagelijks drinken van voldoende water belangrijk is voor de gezondheid. Maar waar is water eigenlijk goed voor? En hoeveel water zou je dagelijks moeten drinken zodat het helpt om gezond te zijn en te blijven?

 

Het helpt je om af te vallen

Je stofwisseling werkt sneller na het drinken van water. Onderzoek wijst uit dat je stofwisseling met 30% toeneemt. Het versnelt snel na het drinken en bereikt het hoogtepunt na ongeveer 30 minuten.

Daarnaast zorgt het drinken van 2 glazen water maximaal een half uur voor het eten voor een vol gevoel waardoor je minder gaat eten.

Als je te weinig water drinkt, maakt je lichaam te weinig angiotensine aan. Angiotensine is een stofje dat zorgt voor de omzetting van glucose in energie. Bij een tekort aan angiotensine wordt er minder energie geproduceerd, waardoor er een signaaltje naar de hersenen gaat dat er gegeten moet worden. Zo krijg je dus honger.

 

Je hersenen werken beter

Door het drinken van water gaat je brein beter werken en neemt je reactiesnelheid toe. Wanneer je dagelijks 8-10 kopjes drinkt, verhoog je je cognitieve vaardigheden met maar liefst 30%. Het houdt je alert en is goed voor je korte termijn geheugen en focus.

 

Goed voor je hart

Het dagelijks drinken van voldoende water verlaagt de kans op een hartaanval. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks meer dan 5 glazen water drinken 41% minder kans hebben op een hartaanval dan mensen die dagelijks minder dan 2 glazen drinken.

 

Hoe pak je het aan?

 Drink dagelijks, verdeeld over de dag, minimaal 2 liter water

 Light frisdranken met 0% koolhydraten kan je ook meerekenen (max. 2 glazen per dag)

 Drink hele glazen om de energieproductie te stimuleren, kleine beetjes zijn niet voldoende

 Neem maximaal een half uur voor je maaltijd 2 glazen water zodat je met minder honger aan tafel gaat